کد خبر 1645360
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
خودرو

با وجود واردات انبوه خودروهای جدید در سال جاری، قیمت خودروهای خارجی همچنان در مقابل ریزش و افت مقاومت می کند.

به گزارش مشرق، از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون، شاهد ترخیص خودروهای وارداتی جدید در تعداد انبوه هستیم. بسیاری از این خودروهای وارداتی همانند نیسان سیلفی و تویوتا کرولا، برندی معتبر دارند و از نظر مشتریان ایرانی یک خودرو وارداتی واقعی محسوب می‌شوند. بااین‌حال واردات انبوه باعث نشده است تا قیمت خودروهای خارجی در بازار کاهش یابند.

مقاومت قیمت خودروهای خارجی در مقابل شکسته شدن شرایط عجیبی را در بازار رقم زده است. به‌عنوان مثال قیمت کیا اپتیما نسل سوم و چهارم در نمونه‌های کم‌کارکرد، از قیمت کیا K۵ بیشتر است. این اختلاف قیمت در مورد خودروهای دیگر نیز کم و بیش مشاهده می‌شود.

برخی از مصرف‌کنندگان اعتقاد دارند که این مقاومت در برابر شکست قیمت، ناشی از واردات خودروهای کم‌آپشن با پیشرانه‌های ضعیف در مرحله جدید واردات است. این انتقاد پذیرفته است، اما بازهم باید شاهد شکست قیمت‌ها می‌بودیم، چرا که ما با خودروهایی جدید روبه‌رو هستیم که از نظر طراحی ظاهری و همچنین فناوری، نسبت به نسل قبلی خود پیشرفته‌تر هستند.

جدول قیمت خودروهای خارجی در بازار، مهرماه ۱۴۰۳:
خودرو مدل رنگ وضعیت بدنه کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)
کیا اپتیما ۲۰۱۶ سفید سالم ۱۸.۵۰۰، ۴.۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰
کیا K۵، ۲۰۲۳ سفید سالم صفر ۴.۰۲۰.۰۰۰.۰۰۰
تویوتا کرولا Gli ۲۰۱۵ سفید سالم ۳۵.۰۰۰، ۳.۰۵۰.۰۰۰.۰۰۰
تویوتا کرولا هیبرید ۲۰۲۳ آبی سالم صفر ۳.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰
هیوندای توسان ۲۰۱۷ سفید سالم ۷۶.۰۰۰، ۳.۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰
هیوندای توسان ۲۰۲۳ سفید سالم صفر ۴.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ (فروش اقساطی)
قیمت خودروهای خارجی
به نظر می‌رسد علت اصلی مقاومت قیمت خودروهای خارجی در مقابل ریزش، تمایل مالکان این خودروها به حفظ سودآوری باشد. قیمت خودروهای خارجی پس از ممنوعیت واردات در سال ۱۳۹۸ به شدت افزایش یافت و خریداران این خودروها صاحب سودهای هنگفتی شدند. بدیهی است که این افراد اکنون در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کنند و تمایل دارند تا اتومبیل خود را همچنان با قیمتی بالا به فروش برسانند.

مقاومت مالکان خودروهای خارجی در مقابل کاهش قیمت‌ها باعث شده است تا بازار این خودروها در وضعیت رکود سنگین قرار گیرد. حتی نخستین مالکان خودروهای وارداتی جدید نیز که با تصور سودآوری نسبت به خرید این خودروها اقدام کرده بودند، ناچار شده‌اند تا قیمت اتومبیل خود را برای جلب توجه مشتریان کاهش دهند. بااین‌حال همچنان مشتریان از خرید خودروهای خارجی قدیمی و جدید اجتناب می‌کنند. این موضوع علاوه بر انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمت‌ها، نشان می‌دهد که قدرت خرید مصرف‌کننده ایرانی تا حد زیادی تحلیل رفته است. حتی با وجود کاهش چشمگیر قیمت‌ها، بسیاری از مشتریان همچنان نمی‌توانند یک خودرو وارداتی قدیمی یا جدید خریداری کنند.

منبع:دیجیاتو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    0 0
    اولا"بعضي از خودروهاي وارداتي جديد نسبت به مدلهاي قبل از نظر ظاهري ضعيف هستند. ثانيا”وقتي خودرو به صورت قطره چكاني وارد ميشود و ظرفيت موتور ماشينهاي جديد بعضا"نصف مدلهاي 2015تا2018 ميباشد تمايل به خودروهاي جديد كاهش مي يابد. ثالثا" خيلي از برندهايي كه وارد شده است در واقع چيني است با اينكه اسم تويوتا را يدك ميكشد. ودر آخر اينكه بازار از كسي دستور نميگيرد نه مالكان خودروهاي قديمي وارداتي ميتوانند جلوي كاهش قيمت را بگيرند و نه دولت و واردكنندگان جديد با واردات نصفه نيمه ميتوانند قيمت را كاهش دهند.اگر واردات خودرو مثل سالهاي 1395تا 1398انجام شود قيمتها حداقل نصف ميشود.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    0 0
    قبل از آزاد کردن واردات قول کاهشی نشدن قیمتها را از مجلس گرفته اند.
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    0 0
    با خلق پول وام مفت بانک‌های متخلف به خودشان این خودرو ها خرید و انبار شده و به دست مصرف کننده نمیرسد نمونش خرید ۲۰۰۰ تاکسی هیوندا و خاک خوردن چند ساله در پارکینگ ایران مال در گذشته
  • GB ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    0 0
    دولت احمقی بر خلاف حرفش عمل می کند ثروت قار‌ون هم به او بدهی باز کن میاره از بس که پایه هایش با دزدی ریخته شد و هر روز دروغ و پنهان کاری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس